Cykeltur

Kom nyligen hem från en cykeltur med min värdmamma och mina värdbröder. De har alla racecyklar så jag fick låna en och så tog vi en cykeltur i skogen, eller ja, det var typ en rutt genom skogen och ut till någon camping osv. Hur som helst så cyklade vi 14 km så det blev ett litet träningspass idag med. Vi höll ett relativt lågt tempo stundvis så vi kunde prata lite och sånt, men vara blev vi allt. Tyvärr så hade jag inte med någon kamera, vilket jag ångrar för det var sjukt fin utsikt på ett av ställena där vi stannade, men värdmamman sa att vi skulle cykla här fler gånger så då tar jag med kameran.
Nu har vädret slagit om från sol till regn och det väntas tydligen en storm, vilket inte känns helt tipp topp för vi ska nämligen sätta oss i bilen och köra upp norrut i ett par timmar nu för att åka till deras stuga. Men men, än så länge har ingen storm brutit ut.

Vattenskidor

Igår var jag på en vattenskidsshow som min värdpappa medverkade i. Det finns ett gäng vattenskidlag här som har shower under sommaren. Min värdpappa är med i showen och min värdmamma är announcer. De var riktigt duktiga, med många snygga "trick", bland annat en pyramid med fyra "våningar".

Detta var den enda pyramiden jag fick på film men om jag har tid kanske jag lägger upp en film lite senare

En tur med båten

Jag vet att inläggen kommer lite i oordning nu, men i förrgår så tog vi en runda med båten. Vi började någon gång runt femtiden och åkte runt lite, sen la vi ankare vid en brygga och var där ett tag. Pojkarna badade, jag läste en bok och pratade med alla. Vidare så åkte vi in till en strand och åt kvällsmat på en reataurang, det var så gott!! Vi var hemma i huset igen vid tiotiden. Alla var vi trötta och la oss direkt men en mysig kväll hade vi i vart fall. Och på vägen såg vi några riktigt fina hus, som låg precis vid vattnet.

5th night in Wisconsin

Idag var jag på min nya high school och gick runt för att se hur den ser ut, och den är stor - känns det som i vart fall. Imorgon klockan 10.30 ska jag möta min counselor för att välja mina klasser, få mitt schema och sen är det bara att vänta på att skolan ska börja. Idag hade jag min första tennisträning med skollaget. Det var ganska nervöst. Jag spelade med coachen och alla andra stod bredvid banan och pratade/kollade. Men det kändes rätt bra och jag har spelat mycket sämre i mina dar'!! Sen hade tennislaget match mot ett annat skollag. Jag följde med men spelade inte.
Min granne här i the US är med i skolans cross country lag och hade ett gäng kompisar över igår. Han bjöd över mig så jag fick träffa några från skolan. Vi hade en bonfire och jag, riktigt roligt.
Så nu har jag träffat ett gäng ungdomar som jag kommer gå i skolan med, vilket känns skönt. Alla är trevliga och jag är excited inför morgondagen då jag ska göra/fixa mitt schema :)

I fredags så hade vi en bonfire i trädgården och jag åt min första "smores", det var sååå gott! Definitivt något jag kommer fortsätta med i Sverige :P

Framme i Wisconsin

Hej!
Efter en tuff dag på flygplatsen är jag äntligen framme i Wisconsin. Mitt flyg ställdes in på grund av storm och sen gick det inte som jag hoppats med andra flyg men till slut kom jag med ett flyg, så efter 13 timmar på flygplatsen satte jag mig på flyget mot Wisconsin och väl här mötte jag min värdfamilj. De är hur trevliga som helst, en riktig toppenfamilj.
Idag har vi fixat med lite nödvändigheter och i helgen väntar en del aktiviteter. Jag har packat upp allt, kommit i ordning och allt känns bra.
Här kommer lite fler bilder från prep coursen i New York, men INGA av bilderna är mina.

Det superhärliga NYgänget

New York by night

Limo ride

Times Square

Frihetsgudinnan

Alla STSare på Central Station

Jones Beach, Long Island

M&Ms World / Frihetsgudinnan

Efter cheerleading practice (jag är nr två från vänster)

Första dagen i NYC, Central Park

Central Park, älskar reflektionen av byggnaderna

Converse store - amerikanska falggan

Baseball practice

Boat Cruise around Manhattan

En av kvällarna när så köpte alla kvällsmat på subway och sen satte vi oss på en stor båt och åkte på en "kryssning" runt Manhattan. Vi såg frihetsgudinnan, Brooklyn Bridge, Manhattan Bridge, Empire State Buildning och massa mera. Det var ljust när vi började och mörkt när kryssningen var över, allt var såå vackert!

New York Prep Course

Vi har det riktigt bra här i NY. Lägret är snart över och jag tänkte visa lite bilder från veckan här.

A Day In New York

Här kommer massa bilder från när vi har i New York igår :)

On top of the Rockefeller Center

Empire State Building, med frihetsgudinnan långt i bakgrunden

Central Park

Anne och jag

Times Square by night

Vi åkte limousine genom NYC och Times Square och stannade tillslut på Central Station där vi tog tåget hem

The Banana Dance

Sen vi kom till NY har vi fått lära oss den så kallade "banandansen", eftersom alla är så gula här. När vi kom till Times Square igår så gick alla femtio elever upp på den röda trappan i Times Square och gjorde The Banana Dance, dock så har inte jag någon film på det, men ledarna har. Men senare under dagen var vi ett gäng som var högst upp på The Rockefeller Center, där vi har utsikt över hela NYC, och jag och en kompis bestämde oss för att skämma ut oss en aning och detta blev resultatet:

New York

Hej allihopa!
För tre dagar sedan landade jag på JFK i New York, efter en låång dag med massa flygning. Sedan dess har vi haft fullt schema, men det käns bra för man har inte riktigt tid att tänka på Sverige. Vi bor på ett superfint college i New York. Jag delar rum med två tjejer, en holländska och en fransyska, två supertrevliga tjejer. Vi har provat på massa saker här. Bland annat så har vi testat amerikansk fotboll, baseball, cheerleading och synkroniserad simning (typ som cheerleading i vattnet) och till alla dessa idrotter, utom simningen, så har vi haft amerikanska tränare eller profesionella idrottare inom just den idrotten vi haft. Vi är indelade i fyra team här och mitt team vann the syncronized swimming, här är länken för er som vill se vårt framträdande. Vi hade 30 minuter på oss att förbereda allt:in
Vi har även varit i New York en dag. Vi hade först sightseeing i buss runt i Bronx, Manhattan osv., vi gick i Central Park och sen fick vi fyra timmar fri tid då vi fick gå runt i SoHo, NoHo och Greenwich Village. Imorgon ska vi till NY igen, denna gången till 5th Avenue området och så ska vi ha en boat cruise runt Manhattan så vi kan se frihetsgudinnan och massa mer.
Jag kommer lägga upp bilder när jag kan, om jag kan. Jag har problem med att lägga över bilderna från min telefon till datorn så ni får nöja er med ett par bilder från USA och colleget.

Fontänen som är med i Friends

Om bara några timmar

Hallå!
Tidigt imorgon så lämnar jag Lund och Sverige för att ta flyget till andra sidan Atlanten. Just nu är jag så sjukt nervös, men ändå inte. Packningen börjar bli klar, men jag måste fortfarande bli av med ett par kilon, har dock ingen aning om vad jag kan ta ur väskan, behöver allt ungefär. Men redo är jag, nu bär det av!!

Dagen till ära

Livrädd men förväntansfull tjej

Fem nätter kvar

Nu är det bara fem nätter kvar här i Sverige. Nedräkningen på endast en hand kan börja. På torsdag tar jag mitt pick och pack och flyger till USA. Börjar känna mig nervös nu, har fortfarande en del kvar att fixa. Samtidigt är jag så förväntansfull, det kommer bli helt toppen! Har sagt hejdå till de flesta vännerna nu, känns så konstigt och ledsamt, och samtidigt märker jag hur avresan närmar sig.

Bild från helgens kräftskiva

Svar på kommentar och Värdfamiljen!!!

Hallå igen!
Precis efter att jag skrev förra inlägget ringde STS och sa att jag fått min familj. Jag ska till Wisconsin! Är så otroligt nöjd och tror att det kommer bli super!! Familjen verkar hur goa som helst och ja vad kan jag säga, jag är överlycklig!!

Vilket datum åker du och ska du åka till New York innan?
Jag åker den 15:e och ja  jag ska till New York då!

Hem ljuva hem

Hallå!
Sitter nu hemma i Lund efter ett antal veckor på sommarstället. Åkte hem imorse för att fixa de sista sakerna inför USA. Tog sista spruntan idag, så nu är jag helt vaccinerad, köpte resväska, fixade present till värdfamiljen och klippte mig en sista gång innan avresan.
De senaste dagarna har varit härliga. I lördags var en kompis på besök på sommarstället, det var tennistävlingar som vi tittade på, dock ställde ingen av oss upp. Sen har det varit väldigt fint väder så jag har varit ute mycket; tränat, varit på stranden, spelat tennis och bara levt livet. Får ta vara på varje dag i Sverige för nu närmar sig avresan, oavsett när jag åker så är det max 3,5 veckor kvar.

Svar på kommentar

Hej!
Jag undrar hur du bestämde dig för att åka med STS? Vad avgjorde saken för dig?
Jag ska nämligen åka nästa år och är just nu i steget med att välja organisation och det är såå himla svårt!
Tack på förhand, ska bli riktigt kul att följa din resa!
Kajsa

Hej Kajsa!
Åh vad roligt att du ska iväg. Om jag ska vara ärlig så tittade jag inte ens runt på någon annan organisation. Jag känner flera vänner till familjen som har varit iväg tidigare år, alla med olika organisationer, och jag har hört alla möjliga historier, både positiva och negativa.
Jag har tidigare varit iväg på språkresa med STS och var då supernöjd med deras arbete. De var noga med att informationen kom ut, den kom ut i god tid, de var (och är även inför utbytesåret) alltid trevliga när man ringer och frågar om något m.m. Jag och min familj tyckte helt enkelt att de skötte allt med språkresan snyggt och professionellt och var i det stora hela väldigt nöjda med organisationen så då sa vi att vi kör med den även under utbytesåret, vilket jag inte ångrar på något sätt.
Jag kan även tillägga att de har varit bra under förberedelserna inför utbytesåret. De har bland annat ett förberedelsemöte och läger, man får information och tips via mail lite då och då under våren, det skickas ut broschyrer att läsa m.m.
Jag hoppas att du hittar en organisation som känns bra, jag kan definitivt rekomendera STS.
Lycka till och hör av dig om du undrar över något mer!