Happy Thanksgiving

Igår firade jag min första Thanksgiving någonsin!! Det är en högtid här i USA då man ska tänka på allt man är tacksam över.
Det finns så mycket jag är tacksam för. Jag är tacksam för min unerbara familj hemma i Sverige som alltid stöttar mig i vad jag gör - de lät mig till och med att flytta över atlanten i ett år! Jag älskar er så mycket!
Även hur bra liv jag har, inte bara för att jag fick åka hit, utan även hur bra jag, vi, har det i Sverige. Fri skolgång, sjukvård osv. Ta det inte för givet!
Jag är också så tacksam för mina amerikanska familjer. Jag bodde med en familj i tre månader som verkligen brydde sig om mig. Och även för värdfamiljen som jag bor med nu, som öppnade upp sitt hem och tog mig in med mindre än två veckors varsel. Tack!!
 
Thanksgiving firade vi hemma hos oss. Min värdmammas familj kom hit och på kvällen, efter middagen, kom min värdpappas familj. Vi åt apple pie, inte kalkon utan anka (ingen gillar kalkon i min värdfamilj...), gravy och dumplings. Jag lagade svenska köttbullar också och gjorde någon påhittad variant så vi kunde ha dem till förrätten. Jag la dem i ett litet skal där jag klickat ner en hemmagjord blandning av gräddfil, gräslök och kryddor. Det blev faktiskt riktigt gott!
Hur som helst så var det verkligen intressant att uppleva en av USA:s största högtider som inte ens existerar hemma, riktigt amerikanskt :)
 
 
Jag och min goa värdsyster Sarah
 
Appetiser - hann inte få bild på mina köttbullar :(
Ni ser i vart fall två av dem på det stora fatet...
 
1. Dumplings // 2. En av mina små köttbullar // 3. Apple Pie! // 3. Anka
 
Min värdsyster gör tydligen alltid bordsplaceringen och varje år hittar hon på något roligt tema och i år skrev hon 'Happy Thanksgiving' på olika språk på allas bordsplaceringskort
 
När alla hade gått hem så stannade jag och Sarah uppe och såg film. Eller, hon stannade upp med mig (så snällt), för vid 00.00 skulle jag ut och shoppa med kompisar - skriver ett separat inlägg om det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0