Matte på engelska - A Big No No

Sitter här och deppar över att jag inte förstår något av min matte. Säger bara en sak: till alla er som klagar på matte i Sverige, ni ska bara försöka att läsa matte på engelska. Här är matte inte bara att räkna heller, i vart fall inte den kursen som jag tar. Jag har läst en bok om entreprenörskap, utbildning, financiella tankesätt och vad man ska göra för att lyckas financiellt. Det är en av de värsta böckerna jag någonsin läst. Visst, den var relativt lärorik (de delarna jag förstod) men den var så långtråkig och jag fick typ läsa om varannan sida. Tänk er bara att, på engelska, läsa sådär 30 sidor om skillnaden mellan tillgångar och skulder, hur man ska undvika det ena, hur man ska utveckla den andra och bla bla. Nu måste jag hitta en artikel om en aktuell händelse som jag kan koppla till artikeln, skriva om vad bokens författare hade sagt om artikeln och sen göra en tio minuters presentation om detta. Jag kan inte ens hitta en artikel som är duglig.
Känner att jag gled bort från ämnet en aning... Förrutom detta så är matten inte den enklaste. Matten jag tar nu kallas Business Math och vi lär oss formler och massa krumselurer (är det ens ett ord??) och sånt som tydligen behövs när man har ett företag.
I början av året klarade jag mig bra, men just nu sjukner bara min procent i denna kurs lite sådär efter varje prov... Har förresten ett prov i veckan - ett prov är ca 15 frågor varav ca 3 är fakta och 12 är att räkna.
Rädda mig! Säger bara tack till Han där uppe för att jag i vart fall har en bra mattelärare som kan hjälpa mig!
 

Kommentarer
Postat av: Liv

Hahaha! Åå, det låter inte kul!! :p

2013-12-15 @ 07:48:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0