En överlevnadsguide för utbytisar

För er som strax ska åka iväg, eller kanske redan har åkt iväg så tänkte jad dela med mig av lite tips som jag hopaps kan hjälpa er oavsett vart ni befinner er.
 
1. Korttidsmål
Sätt upp korttidsmål, speciellt när det kanske inte är så mycket som händer. I februari hände typ inget för mig tex. Skidåkningen slutade, det va kallt och mörkt och ja, inga skoldanser osv. Så jag satte upp små mål som film med en kompis på helgen, fredagens basketmatch osv.
 
 
 
2. Säg ja till allt
Om någon frågar om du vill hänga med någonstans, säg ja. Om du blir bjuden på någon ny, konstig mat, tacka ja. Om någon frågar om du vill göra ett arbete med dem i skolan, säg ja. Om du inte alls vill gå på någon skoldans, gå ändå. Det va de små grejerna, så som bilturerna med kompisarna när vi skulle shoppa, som än idag är några av de bästa minnena från hela mitt år. Säg ja till allt. Ibland kanske maten ser skitäcklig ut, men då kan du säga att du provat det. Eller så kanske du har hemlängtan och hellre stannar hemma en fredagkväll, gör inte det, häng med kompisarna. Du vet aldrig om det blir skitskoj. Ibland kommer det säkert vara tråkigt, men då vet du att du inte missade något i vart fall. Ta chansen!!
 
3. Om problem skulle uppstå
Om du har problem med något; värdfamiljen, kompisar, hemlängtan etc. BERÄTTA FÖR NÅGON. Håll det inte för dig själv. Och berätta inte bara för familjen och kompisarna i Sverige, berätta för någon i USA. Om du inte kan vända dig till värdfamiljen, vänd dig till din local coordinator. Om det inte fungerar, prata med någon på skolan, eller med andra utbyteselever. Men för guds skull, håll det inte för dig själv.
 
4. Wall of Hope
Gör en Wall of Hope där du sätter upp citat, power thoughts och liknande som du kan titta på när du har det lite jobbigt. Om du inte vill att någon ska se det, gör det på insidan av din garderobsdörr eller liknande. Jag hade en skolåda där jag samlade alla brev jag fick hemifrån och där jag hade en bok jag fått av mina kompisar som jag kunde läsa i när jag kände för det. Jag tror fortfarande inte någon visste att jag hade den, och jag försökte inte ens gömma den. Men ibland, när jag hade hemlängtan tex, va den rätt jäkla skön att plocka fram och läsa ur.

5. Håll kontakten
Håll kontakten med dina vänner i Sverige. Inte så att du skriver varje dag, då blir det bara jobbigt. Men kontakta dem en gång i månaden eller kanske en gång varannan månad, beroende på hur nära de är. Men va medveten om att det till stor del är ditt ansvar att hålla kontakten med dina vänner. Det är lätt att förlora många av dem, och det är inte så skoj när man kommer hem sen. Det tar inte mer än fem minuter att skriva ett litet meddelande (tex god jul) till ett gäng kompisar lite då och då. Du kommer tacka dig själv när du kommer hem.

6. Sporter och aktiviteter
GÅ MED I NÅGON SPORT ELLER AKTIVITET!!!! Det måste vara ett av de bästa tipsen jag har. Gå med i någon sport, eller om du hatar att idrotta, gå med i någon aktivitet. Jag va med i tennis, skidor, yearbook, exchange club och german club. Och gå inte bara med i dem, va aktiv också. Jag va aktiv i de tre första (är du med i en sport måste du vara aktiv) och jag fick några av mina härligaste minnen samt vänner därifrån. Fy fan vad jag hade roligt under tennissäsongen säger jag bara!!!
 

7. Roliga kurser
Välj roliga kurser, kanske någon som du inte kan ta hemma. Välj inte den svåraste matten bara för att du tror det blir enklare när du kommer hem och tar matte i Sverige sen. Njut av ditt år och faktumet att du inte behöver sitta hemma och plugga på helgerna. Jag tog till exempel child guidance, då jag mer eller mindre hade ett dagis och tog hand om treåringar. Det finns ju bara inte i Sverige, och det är jätteroligt att kunna säga att jag har provat på en sån kurs.

8. Många "ytliga" kompisar 
Detta låter kanske lite fel, men skaffa många ytliga kompisar. Och då menar jag inte falska kompisar. Om du kan så är det självklart roligt att få någon/ra riktigt bra kompis(ar), men försök att få så många "okej" kompisar som möjligt om du förstår vad jag menar. Kompisar som du kan ringa på helgerna och se om de vill hitta på något. För det är inte alltid den bästa kompisen kan, och ibland kommer du ha de stunder då du känner att du bara måste ut ur huset.
 
9. Va öppen för förändringar
Du åkte för att prova på något nytt, och då är det din uppgift att ta vara på det nya. Värdfamiljen kanske inte fungerar alls som din svenska familj, men då ska du anpassa dig. Självklart finns det gränser, men det är mycket möjligt att du får en kulturchock, och det är okej, men ta vara på den nya kulturen.
 
10. Bucket List
Gör en lista med de grejer du verkligen vill göra under ditt år. Jag hade tex. homecoming, American prom, graduation, football games och thanksgiving på min lista. Och försök sen att göra så mycket som möjligt av dem grejerna. Jag har också haft en bucket list sen flera år tillbaka, med nästan 200 saker på den, och jag fick 15 av dem grejerna gjorda i USA; allt från plugga utomlands, besöka The Grand Canyon och gå på prom, till att göra välgörenhetsarbete och hålla tal inför en stor publik.
 

11. Going all out
Amerikaner är galna ibland, så va inte rädd för att skämma ut dig. I skolan under spirit week tex. hade vi comfy day så jag kom i svarta tights och en hoddie. Amerikanarna kom i pyjamas och morgontofflor... Du behöver inte vara rädd för att skämma ut dig.
 
12. Va dig själv, från början - bjud in dig själv
Va dig själv från början. Du är asgrym som dragit iväg ett helt år, och va stolt över det samt vem du är. Du kommer få kompisar, även om det kanske tar lite tid. Men va också beredd på att de inte alltid kommer till dig. Om dina lunchkompisar pratar om att gå på bio, fråga om du får följa med osv. Va inte blyg!
 
13. Djungelvrål!!
Om du inte åkt än, ta med massa djungelvrål. Folks reaktioner när de smakar på det är obeskrivliga. Ge inte bara till värdfamiljen, utan till kompisar och kanske även lärare eller din coach :)
14. Allting blir vad du gör det till
Detta har du säkert hört alltför många gånger. Men ditt år blir verkligen vad du gör det till. När jag hade problem med min första värdfamilj så låste jag inte in mig på rummet, utan jag ringde kompisarna och frågade om de ville käka lunch eller något. Och helt ärligt va det välidgt få som noterade att jag inte trivdes så bra. Ta vara på chansen du fått. Du är för fan i USA (eller något annat land) som en utbyteselev!! Hur coolt är inte det på en skala på 1-10!! NJUUUT!!!
 
Och till er som läst hela vägen ner, bra jobbat! Ni förtjänar ett eloge för det!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0