Svar på kommentar

Halloj alla! Jag kom hem från Arizona för ett par timmar sen. Hade en riktigt härlig vecka :) Kommer lägga upp bilder osv inom de närmaste dagarna men tänkte börja med att svara på en kommentar som jag fick när jag va iväg.
 
Lovisa:
Hejsan! Jag ska åka iväg till USA nu till hösten som utbytesstudent och jag undrar hur den amerikanska skolan är. Är den svår? Är det svårt med språket? Har hört att man kommer in i det med tiden, är det sant? Sen undrar jag om matten är svår? Tacksam för svar!:)
 
Hej Lovisa! Åh, vad roligt! Hoppas du ser fram emot en massa skojiga äventyr :)
Grejen med den amerikanska skolan är att nivån på kurserna är så olika. De har vad som kallas AP (Advanced Placement) Classes. De kurserna är på college nivå och ger eleverna vad som motsvarar svenska meritpoäng. Amerikanarna säger att dessa kurserna är väldigt svåra, jag tog dock inga eftersom mina betyg inte räknas här. Jag kan dock säga att om du tar en juridikkurs, sociologi eller någon annan kurs i Sverige så är de inte ens jämförbara med samma kurs i USA. De är väligt mycket enklare i USA.
För mig va engelskan aldrig svår. När jag blev trött på kvällarna under de första veckorna så kunde meningarna klumpa sig lite. I övrigt va det enda "problemet" att under de ca fem första veckorna så va jag väldigt trött på kvällarna. Jag går upp 06.00 varje morgon här, och i början av året gick jag och la mig runt 21.00 varje kväll. Jag blev alltså vädligt trött av att höra, skriva, läsa och prata engelska hela tiden, men det va inte svårt.
Jag är inte direkt den bästa personen att ge svar på frågan om matte. Jag tog matte förra terminen, men en relativt enkel nivå. Jag tyckte det va superenkelt och slutade med A i kursen, vilket många i min klass inte gjorde. Jag har dock en kompis från Frankrike som tar svårare matte här, och hon säger att det inte är särskilt svårt, men att man behöver göra läxan om man vill hänga med.
 
Jag hoppas att de fick de svaren du ville ha på dina frågor, annars är det bara att fråga igen. Ha ett toppen utbytesår!! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0